Kuluttajuutta 24/7

Valpuri —  28.1.2015

Olemme kaikki kuluttajia, halusimme tai emme. Kaupankäyntiä ja valintoja tapahtuu vuorokauden ympäri seitsemänä päivänä viikossa kodin seinien sisäpuolella ja näitä valintoja tekevät kaikki perheen jäsenet, myös lapset. Kasvamme kuluttajaksi ja kuluttajana niin kotona, kaupassa ja somessa, lasten kanssa ihmetellen ja oppilaiden kanssa tutkien. Voimme vertailla, etsiä tietoa ja keskustella muiden kuluttajien kanssa. Voimme jakaa hyvät ja huonot kokemuksemme, toimia viraalimarkkinojina, jos niin haluamme, mutta myös vahingossa. Siis kuka kasvattaakaan ketä?

Elämä ja kuluttaminen ovat viime vuosina muuttuneet. Kodista on tullut markkinapaikka, ensin tuli pankki kotiin ja nyt kotona voi myös shoppailla verkossa. Voimme tietämättömyyttämme tehdä sopimuksia, joita emme aikoneet, voimme tulla huijatuksi, emme ehkä tiedä keneltä oikeastaan ostamme. Digitaalisessa maailmassa tarvitaan hyvää kuluttajaosaamista niin ostajalta kuin myyjältä. Kummankin on tunnettava vastuunsa ja oikeutensa.

Valinnan vapaus on kuluttajan oikeus.  Usein on ajatuksena, että kun voi helposti valita, voi myös helposti irtaantua tai perua. Ok:n klikkaaminen käy käden käänteessä, mutta vaaditaankin asioihin perehtymistä ja yhteystietojen etsintää, kun tullaan katumapäälle. Yön pimeinä tunteina kotisohvalta tehty tilaus voi aamun valossa joskus näyttää huonolta valinnalta. Tosiasia on, että välillä ei saa mitä tilaa, tuotteissa ja palveluissa on virheitä. Joskus käy niinkin, että kuluttaja ei pystykään maksamaan sovitusti. Kuluttaja tarvitsee asiakaspalvelua, johon voi ottaa helposti yhteyttä.  Kuluttaja-asiamies onkin teeseissään edellyttänyt, että yritysten on laitettava asiakaspalvelunsa kuntoon.

Meillä kuluttajilla on oikeus tietää, milloin meihin yritetään kaupallisesti vaikuttaa. Se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että mainonta pitää voida tunnistaa.  Jos haluamme valita kotiimme vain vähän mainontaa tai vain tunnistettavaa mainontaa, miten se onnistuisi?

Vapautta voi käyttää vain, jos saa tarpeellisen tiedon päätöksentekoa varten ja sen lisäksi vielä osaa käyttää ja soveltaa sitä. Keskeisiä tietoja ovat tuotetiedot, sopimusehdot, miten sopimuksesta irtaannutaan, hintatiedot, käyttöohjeet jne. Lisäksi kuluttajaa kiinnostavat myös ekologia, eettisyys ja muut yhteiskunnan kehittymisen kannalta oleelliset tiedot. Valinnan vapautta haittaavat myös huijaukset. Kuluttajien on voitava luottaa yrityksiin, luottamuksen syntyyn vaikuttaa se, kuinka paljon osaamista kuluttajalla on.

Selviytyäkseen kotitalouden hallinnasta, ostamisesta ja markkinoilla toimimisesta digitalisoituvassa yhteiskunnassa tarvitaan taloustaitoihin liittyvää sopimusjuridiikan käsitteiden ymmärtämistä sekä taitoa valinta- ja ongelmatilanteissa. Kysymys on vapauden lisäksi yhteisestä osaamisesta ja vastuusta.