Oppilaat ostavat verkossa – ostajan taitoja kannattaa opettaa

Taina —  13.2.2015

Vanha viisaus: ”se mikä kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, yleensä on sitä”, pitää edelleen paikkaansa. Oppilaiden kanssa kannattaa kuluttajataitojen sekä medialukutaidon opetuksen yhteydessä keskustella markkinoinnista, tilaajalahjoista, kuluttajakyselyistä ja tilausansoista.

Tilausansa voi olla:

  • kysely tai kilpailu johon osallistumisesta luvataan palkinto tai lahja.
  • kysely tai kilpailu, joka voi näyttää siltä, että sen taustalla on jokin tunnettu yritys tai tuotemerkki. Todellisuudessa sillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
  • palkinto, jonka saadakseen kuluttajan on yleensä ensin maksettava pieni summa, esimerkiksi postimaksu. Samassa yhteydessä hänen on annettava luottokorttitietonsa.
  • mainos ilmaisesta näytepakkauksesta. Tilauksen yhteydessä ei kuitenkaan kerrota selvästi että näytteen tilaamalla sitoutuu kuukausimaksulliseen kestotilaukseen.

Täältä taustatietoa opetukseesi:

Esimerkkejä kuluttajien tyypillisistä verkossa syntyneistä ongelmista löydät Euroopan kuluttajakeskuksen tiedotteesta Valitusmäärät jyrkässä kasvussa Euroopan kuluttajakeskuksessa

Katso lisää tietoa turvallisesta verkko-ostamisesta KKV:N verkkosivuilta ja KKV:n video: Minkälainen on tyypillinen huijauslasku?

2 responses to Oppilaat ostavat verkossa – ostajan taitoja kannattaa opettaa

  1. 
    Terhi Varpuluoma 13.2.2015 15:28

    Hyviä ja selkeitä ohjeita taas. Käytän kuluttajataitojen oppimisessa mielellään ja samalla opin itsekin.

    Tykkää

  2. 
    Valpuri 16.2.2015 13:04

    Hienoa, että koette aiheet mielenkiintoisiksi ja hyödynnätte materiaaleja käytännön opetuksessa. Otamme vastaan ideoita ja toiveita kirjoitusten teemoista/aihealueista. Ehdotuksia voi laittaa tänne kommentteihin.

    Tykkää