Alaikäiset kuluttajat virtuaalilompakon käyttäjinä

Valpuri —  20.2.2015

”Alaikäinen poika pelasi vanhemman älypuhelimella nettipeliä, jota mainostettiin ilmaisena. Puhelimeen oli käyttöönottohetkellä käyttäjätilitietoihin syötetty luottokorttitiedot. Poika oli onnistunut pelatessaan ostamaan uusia maksullisia pelinappuloita vanhemman tietämättä. Puhelinlasku kyseiseltä kuukaudelta nousi arvaamatta yli 800 €.”

Pelit ja niihin liittyvät ostokset voivat tuottaa yllätyksiä kuluttajille. Henkilö- ja luottotiedot syötetään puhelimeen käyttöönottovaiheessa, jonka jälkeen kaikissa ostotilanteissa ei välttämättä edes kysytä salasanaa tai korttitietoja uudestaan. Laitteen oletusasetukset voivat olla sellaiset, että ensimmäisen ostoksen tehtyään ei salasanoja lisäostoksiin enää kysellä. Kuka tietää mistä näitä asetuksia säädetään?

Perheiden lapset ja nuoret saavat vapaasti käyttää yhteisiä tietoteknisiä laitteita pelaamiseen, videoiden katseluun, verkkosurffailuun ja yhteydenpitoon ystävien kanssa. Alaikäiset kuluttajat eivät välttämättä aina edes ymmärrä saati huomaa millaisia rahan arvoisia valintoja ja päätöksiä he tekevät, kun hyväksyvät sopimuksia (esimerkiksi peliehtoja, tilaavat appseja tai tekevät verkkokauppaostoksia). Tilausehtojen hyväksyminen pelitilanteessa on yhtälailla sopimuksen tekoa, kuin kaupassa asiointi.

Huoltajille tieto- ja viestintätekniset laitteet ovat luoneet uusia haasteita kasvatustyöhön. Vanhempien tulee seurata yhteiskunnan muutosta ja kehitystä jatkuvasti, jotta he pysyvät nuorten kuluttajien tasolla erilaisissa uudistuksissa. Verkkomaailma on avannut markkinoiden ulottuvuudet aivan uudelle tasolle. Ostoksia tehdään nyt sähköisesti ympäri maailman vierailla kielillä. Alaikäiset kuluttajat tarvitsevat aikuisen ohjausta, tukea ja oppia selvitäkseen media- ja teknologisoituneessa yhteiskunnassa. Toisaalta myös vanhemmat tarvitsevat vuorovaikutusta nuorten kanssa, koska nuorten suosimat ohjelmat ja palvelut muuttuvat ja kehittyvät jatkuvasti, ja mukana pysyminen vaatii aktiivisuutta vanhempien ja kasvattajien osalta.

Jälleen kerran päästään ydin kysymykseen, että kuka kasvattaa ja ketä? Kasvattavatko vanhemmat lapsia vai toiste päin? Voiko media ja markkinat kasvattaa kuluttajaa? Oli vastaus mikä tahansa, selvää on, että yhteistyötä eri toimijoiden välillä tarvitaan, jotta tarvittavat taidot opitaan tulevaisuutta varten.

Lue lisää KKV:n verkkosivuilta:

Viikon vinkki

Lapsi kuluttajana