Harppauksia ja askelia kuluttajan teknologiaosaamiseen

Taina —  30.3.2015

Käytämme teknologiaa, mutta ymmärrämmekö sitä, tiedämmekö mitä se meille maksaa, minne tietomme menevät? Arjen asiat sujuvat teknologian avulla, ostokset, pankki- ja virastopalvelut sekä moni muu asioiminen on siirtynyt osittain tai kokonaan verkkoon. Esimerkiksi reaaliaikaiset reittioppaat, tallentuva verkkokaupan ostoskori ja käyttäjätietojen säilyminen ovat mahdollisia siksi, että tietoja kerätään, tallennetaan ja käytetään hyödyksi palvelujen kehittämisessä.

Uudenlainen kuluttajuus on enemmän kuin ainoastaan uusien teknisten laitteiden käyttöön ottamista, se vaatii kokonaisuuden hahmottamista. Mitä hyötyä minä saan laitteesta ja mitä hyötyä laitteen myyjä ja palvelun tuottaja saa minusta – kuluttajasta? Samalla kun verkkosivusto auttaa sinua etsimään jotain tuotetta ja rajaamaan mieleisiäsi vaihtoehtoja, sivuston ylläpitäjät saavat tietoa sinusta ja mielenkiinnon kohteistasi. Tätä tietoa hyödynnetään kohdennetussa mainonnassa. Sivuston ylläpitäjä luovuttaa ja myy keräämänsä tiedot joko mainostajille, verkkopalveluille tai analysointia ja netinkäyttäjien profilointia harjoittavalle yritykselle.

Tässä ajassa aikuisuus tai edes opettajuus ei automaattisesti tarkoita osaamista ja digitalisoitumisen hallintaa. Teknologiaosaamiseen ei ole kasvatusperinnettä. Kuitenkin digitalisoitumisen ymmärtäminen on osa yleissivistystä ja koodauksesta puhutaan tulevaisuuden perustaitona, joka kaikkien tulisi hallita. Mutta osaammeko ja hallitsemmeko me?

  • Missä ja miten syntyy arjen edellyttämä teknologiaosaaminen? Opimmeko verkko-asiat kotona, koulussa ja kavereiden kanssa vai tuotekehittäjien ja markkinoijien kanssa?
  • Osaammeko tehdä kustannustietoisia ja kestäviä valintoja omaksi parhaaksemme?

Koulujen kiperä kysymys on, miten pysyä kehityksessä mukana. Teknologian käyttö vaatii välttämättä myös kuluttajaosaamista, oman talouden hallintaa ja kestävän kulutuksen näkökulmaa. Onnistuminen opetuksessa edellyttää perityn ja totutun hylkäämistä ja kykyä ottaa uudenlaisia pedagogisia askeleita teknologisten harppausten rinnalla. Opettajilta vaaditaan paljon.

Kuluttaja-asiat tulivat alkujaan kouluihin tarjoamaan tietoa aikuiselämän tarpeisiin. Nyt opetuksen haasteena ovat teknologian mukanaan tuomat arkielämän ilmiöt, joihin liittyviä tietoja ja taitoja lapset ja nuoret tarvitsevat jo paljon ennen aikuisikää.

ITK- päivillä Hämeenlinnassa palataan ” Kuluttajan teknologiaskeliin ja harppauksiin” OPH:n ja KKV:n yhteisessä Pechakucha esityksessä.

Tutustu Media-ja teknologialukutaidon opetuksen tavoitteisiin ikäryhmittäin KKV:n sivuilla.