Verkkokauppa ja tietotekniikka haastavat opetusta

Taina —  12.8.2015

Verkko-ostosten tekeminen yleistyy. Tilastokeskuksen tutkimuksen (2014) mukaan yli puolet 16–24-vuotiaista käytti 100 euroa kolmessa kuukaudessa verkkokauppaostoksiin. Vaikka verkkokaupassa asiointi on parhaimmillaan helppoa ja vaivatonta, vaatii verkossa ostaminen erilaista osaamista kuin perinteisessä kaupassa. Millaista opetusta koulun tulisi antaa ostamisesta, mihin taitoihin tulee tähdätä? Tärkeitä sisältöjä opetuksessa ovat

Opettajan ja opetuksen kannalta on oleellista pysyä ajan hermolla. Nuoret ovat näppäriä tekniikan käytössä ja valmiimpia ottamaan uudet sovellukset ja toimintatavat käyttöön. Jatkuvasti muuttuvassa kulutusympäristössä on tärkeää oppia kriittiseksi ja aikaansa seuraavaksi kuluttajaksi. Tällä on suora yhteys oman talouden hallintaan, esimerkiksi kun verkkokaupan palautussäännöt muuttuivat, on nykyisin erikseen tehtävä tilauksesta peruuttamisilmoitus, jollei tuotetta halua. Pelkkä paketin palauttaminen ei enää riitä saadakseen rahansa takaisin. Kiinnostava opetus on ajankohtaisiin asioihin tai oppilaan omiin kokemuksiin liittyvää ja toisaalta sopii voimassa olevaan opetussuunnitelmaan.

Miten onnistuu verkko-ostamisen sisällyttäminen koulun tieto- ja viestintätekniikan opetukseen samalla, kun puhutaan älypuhelimesta, tabletista tai tietokoneesta ja internet-yhteydestä? Tärkeintä on keskustelu, kokemustenvaihto ja ajassa eläminen. Älylaite sovelluksineen on osattava päivittää ja tietoturvasta on huolehdittava. Mobiililaitteet oppitunnilla ovat siirtyneet ”kieltolistoilta” opetuksen sisällöksi. Oppijaa pitää aktivoida arvioimaan tieto- ja yksityisyydensuojaansa aina verkosta ostettaessa. Hyvä opetus kannustaa oppilasta tarkkuuteen itseään koskevien tietojen luovuttamisessa sekä antaa tietoa, miten taloudellisesta ja henkilökohtaisesta turvallisuudesta huolehditaan käytännössä. Koulussa on hyvä oppia pohtimaan, mihin tarkoitukseen tietoja kysytään ja mitä merkitystä tietojen luovuttamisella on. Koulussa on tärkeää oppia, että jos tarjous näyttää liian hyvältä ja houkuttelevalta ollakseen totta, se on yleensä huijausta tai tietojen kalastelua.

Liittymäsopimuksen hankinta, sopimuksen kesto ja liittymänopeudet ovat oppilaiden elämään liittyviä ilmiöitä ja kuuluvat yhteiskuntaopin ja kotitalouden opetukseen. Alle 18-vuotiaiden sopimuksista on vastuussa huoltaja, mutta koulussa opitaan näiden asioiden perusteet. Taloustaitojen kivijalka on tänä päivänä sopimuksen tekeminen ja merkitys erityisesti verkossa asioitaessa. Sopimusehdot pitää lukea, mutta vielä tärkeämpää on ymmärtää mihin sitoutuu. Kokonaiskustannusten selvittämiseksi pitää tietää, mitkä hintaan liittyvät tiedot pitää tarkistaa ennen tilaukseen sitoutumista. Kerrotussa hinnassa ei välttämättä ole mainittu kaikkia toimitus- ja muita kuluja. Jos tilaa EU:n ulkopuolelta, yllätyksenä voivat tulla tullimaksut. Opetettaviin asioihin kuuluu verkossa maksaminen ja maksutavat sekä tietysti se, että myös maksutapa voi vaikuttaa ostoksen lopulliseen hintaan.

Verkkokaupassa on itse otettava vastuu taloudellisesti turvallisesta verkko-ostamisesta. Tässä auttaa viranomaisten yhdessä kokoama  tietopaketti turvallisesta verkko-ostamisesta.

Mitä sinä olet opettanut verkkokaupasta oppilaillesi?