Verkkosivistys ratkaisee kaupanteon onnistumisen netissä

Taina —  12.1.2016

Digitaalisessa kaupanteossa pätevät samat oikeudet ja vastuut sekä osaamisen lainalaisuudet kuin muutenkin kaupankäynnissä yritysten kanssa. Kuluttajansuojan periaatteet ovat voimassa, toimitaan sitten verkkokaupassa tai kivijalkakaupassa. Erityispiirteenä verkkokaupassa on palautusmenettely, mutta sekin on tuttua jo etämyynnistä eli puhelin- ja postimyynnistä.

Digikuluttajana tarvitsemme erinomaiset viestintä- ja tiedonhallintataidot sekä ymmärrystä digitaalisten laitteiden ja ohjelmistojen toimintalogiikasta, jotta pystymme toimimaan verkossa järkevästi sekä hankkimaan ja vertailemaan tarvitsemaamme tietoa.

Surffaillessamme netissä olemme jo astuneet ostopolulle. Tarvitsemme verkkosivistystä eli tiedonhallintataitoja kuten kriittistä ajattelua, kykyä suojata yksityisyyttä ja ymmärrystä siitä, että selailuhistoriamme tallentuu. Tästä riippuu se, millaiseksi  oma käyttäjäprofiilimme muodostuu ja millaisia kaupallisia viestejä tulemme jatkossa saamaan. Digitaitoja voidaan opetuksessa pohtia esimerkiksi seuraavan kaupanteon prosessin kautta:

  1. Vertailu ja tiedonhankinta
    Ostopäätös verkossa on tietoisen tiedonhankinnan ja pitkäaikaisen surffailun yhteistulosta. Tiedonhakuamme ja valintojamme helpottamaan on laadittu vertailusivustoja, mutta voiko niihin luottaa? Meillä on taipumus luottaa vertaisarvioihin, vaikka myös ne voivat olla osa yrityksen kaupallista viestintää.
  2. Kaupanteko
    Verkossa pitää pystyä hahmottamaan ja arvioimaan useita asioita samanaikaisesti. Joskus kokonaisuus hahmottuu yhdellä silmäyksellä, joskus tietoa joutuu etsimään useamman linkin kautta. Siksi on tärkeää, että ostajalla on ymmärrys siitä, mitä tietoja hän kaupan onnistumiseen tarvitsee.
    Yhä useammin asioidaan verkossa myös sellaisissa palveluissa jotka kuuluvat ns. jakamistalouden piiriin, jolloin kauppaa tehdäänkin yksityishenkilön kanssa. Silloin säännöt ovat toiset, ja tällöin on tärkeintä ottaa selvää, kenen kanssa asioi ja millä ehdoilla kauppaa tehdään. Surffailu ja tiedonhankinta eivät pelkästään auta hahmottamaan kuluttajansuojan kannalta olennaisia asioita. Löydänkö tarvittavat tiedot yrityksestä, onko se luotettava? Millä ehdoilla kauppaa tehdään, milloin saan tuotteen, miten se toimitetaan, onko ilmoitettu hinta kokonaishinta vai vaaditaanko laskussa enemmän? Mihin minä sitoudun?
  3. Maksaminen
    Maksamisvaiheessa kuluttajan digitaidot tulevat esille toisella tavalla. Tarvitsemme ymmärrystä eri maksumenetelmistä ja tajua muun muassa siitä, mihin oma luottokortin numero tai pin-koodi tallentuu. Keskeistä on valita maksutapa, jonka periaatteet ymmärtää. On tärkeää myös tuntea oma laitteensa ja sen toimintaperiaatteet maksamisessa sekä se, että laitteen tietoturva on kunnossa. Digitaitoa on olla selvillä ostostensa ja toimiensa kustannuksista ja arvioida ostoksiaan ja palveluiden käyttöään suhteessa omaan taloudelliseen tilanteeseen. Ostaminen ja lainan ottaminen verkossa on helppoa ja ostoksia voi tehdä myös tilanteissa, joissa harkintakyky ei ole parhaimmillaan, esimerkiksi yön pimeinä tunteina.
  4. Kaupanteon jälkeen
    Monet yritykset kutsuvat asiakkaitaan kertomaan kokemuksistaan brändiin liitetyssä mediassa, somessa, verkkosivuilla tai kilpailuissa. Digikuluttajan kannattaa miettiä haluaako olla mukana tuottamassa ja jakamassa yritysten kaupallista viestintää ja sisältöä. Yritykset seuraavat asiakasuskollisuutta ja viestivät sinulle, jos olet antanut yhteystietosi tai käyttäjäprofiilisi on löydettävissä verkosta. Kuluttajana kannattaa tiedostaa oikeutensa omiin tietoihinsa ja valita miten haluaa toimia. Toisaalta myös huonojen kokemusten kertominen verkkokeskusteluissa kannattaa tehdä asiallisesti. Tarvittaessa voi ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan .