Opettajakoulutuksen kuluttajapäivä: Rahat riittämään!

Vieraskynä —  13.4.2016

Työpiste 3.

Työpisteemme lähtökohtana oli opiskelijan rahankäytön suunnittelu. Tarkoituksena oli saada aikaan yleistä keskustelua talousasioista vuorovaikutuksellisin menetelmin.

Tuntuu siltä, että raha-asioista puhuminen on edelleen ”tabu” ja avun pyytäminen raha-asioihin liittyvissä asioissa koetaan vaikeaksi ja häpeälliseksi. Halusimme ”nostaa kissan pöydälle” ja herätellä opiskelijoita keskustelemaan ja pohtimaan rahaan liittyviä asioita avoimessa, hyväksyvässä ilmapiirissä. ”Maksuhäiriö ei ole maailmanloppu, vaan joskus jopa pelastus.”

Yhteistyökumppanimme Mun Talous –hanke  on haastanut suomalaiset puhumaan rahasta sosiaalisessa mediassa #puhurahasta. Kannustimena #puhurahasta – kampanjassa on osallistujien kesken arvottava videokamera.mun talous

Miten opiskelijan rahat saadaan riittämään?

Vierailijat jaettiin toiminnallisessa työpisteessämme kahteen ryhmään, joiden tehtävänä oli pohtia miten rahat saadaan riittämään. Opiskelijan kuukausibudjetiksi olimme määritelleet 937€, mikä koostuu täysimääräisestä korkeakouluopiskelijan opintotuesta 537€, ja valtion takaamasta opintolainasta 400€.

Kahden ryhmän suunnitelmat koottiin älytaululle. Ryhmät saivat esitellä suunnitelmansa ja perustella päätöksensä. Miten esimerkiksi on mahdollista syödä sadalla eurolla kuukaudessa? Ryhmien budjettisuunnitelmien jälkeen keskustelimme yhdessä suunnitelmien realistisuudesta ja mm. siitä, mikä asia voisi sotkea suunnitelman täysin esim. läppärin hajoaminen.

Päivä sujui vauhdikkaasti ja työpisteemme saama palaute oli erittäin positiivista. Työpisteemme toiminnallisuus ja vauhdikkuus oli miellyttänyt vierailijoita. Ryhmissä saatiin aikaan paljon keskustelua. Ryhmät tuottivat monipuolisia ja yksityiskohtaisia suunnitelmia, joissa monissa oli jätetty myös rahaa ”pahan päivän” varalle.

Moni ryhmä oli myös hienosti suunnitellut ylijäävälle rahalle sijoituskohteen. Suunnitelmien tarkkuus yllätti hieman meidät ja pohdimme vierailijoiden kotitaloustieteen koulutustaustan merkitystä tehtävän myötä esille tulleessa talousosaamisessa. Olisi mielenkiintoista testata saman tyyppistä tehtävää eri kohderyhmille, myös peruskoulussa.

Päivä oli opettavainen ja innostava kaikin puolin! Kiitos osallistujille ja järjestäjille.

Samuli Peura & Riitta Saikkonen

#puhurahasta