Lapsi oppii taloudellisuutta, kohtuutta ja ymmärrystä rahasta aikuisilta

Vieraskynä —  20.5.2016

Varhaiskasvatus-2016-banneri

Kestävyyttä voi tarkastella taloudellisen, sosiaalisen, kulttuurisen ja/tai ympäristön kestävyyden kannalta.

Lasten on tärkeää oppia ymmärtämään rahan arvo ja sen käytön merkitys jo pienestä pitäen, koska lapsi on kuluttaja siinä missä aikuinenkin; opeta siis lapsesi vastuulliseksi ja taloudelliseksi kuluttajaksi. Ympärillä olevat aikuiset toimivat lasten roolimalleina, minkä vuoksi aikuisten on tärkeää tehdä järkeviä valintoja ja opettaa kuluttajataitoja jo alusta alkaen.

Koska lapset ovat tulevaisuuden toivomme, opettamalla kuluttajataitoja pystymme heidän avullaan saamaan maapallostamme paremman paikan elää tuhlaamatta luonnonvarojamme lopullisesti.

Teemme elämässämme jatkuvasti tietoisia ja tiedostamattomia valintoja. Näillä valinnoilla on suuri merkitys itsellemme ja koko yhteisöllemme. Kuvittele mielessäsi tilanne, jossa talon jokainen valo olisi päällä; sähkönkulutushan kipuaisi pilviin ja sitä kautta kotitalouden kulut kasvaisivat huomattavasti. Tämä vaikuttaa negatiivisesti kuluttajan lompakkoon ja aiheuttaa suurta tuhoa yhteisöömme.

Lasten ymmärrys maailmasta kasvaa pikkuhiljaa. Heille maailma ei näyttäydy pahana paikkana, mutta kannattavampien taloudellisten valintojen opettaminen on silti tärkeää sisällyttää osaksi kasvatusprosessia.

Näitä valintoja voivat olla esimerkiksi taksin tai vaihtoehtoisesti julkisten liikenneyhteyksien käyttäminen, tai se peseytyykö juoksevan veden alla vai sulkeeko hanan välttääkseen liiallista veden kulutusta. Jos jokainen ihminen tekisi näitä arkeen sisällytettyjä pieniä valintoja, saisimme maailmasta jo pelkästään niiden avulla paremman paikan elää.

Olisiko meidän tehtävämme siis opettaa lapsille jo varhaiskasvatuksessa rahan käyttäminen, mistä sitä tulee ja mitä se oikeastaan on?

Raha on nykymaailmassa monessa mielessä vallan ja työn mitta. Rahahan on käsite, jonka niin sanottu arvo määräytyy sen kysynnän ja tarjonnan lainalaisuuden mukaan. Näin ollen myös tuotteet ja elintarvikkeet saavat hintansa saman kaavan mukaan. Tässä mielessä on hyvä opettaa lapsille jo pienestä pitäen arkipäiväisten asioiden hintaa, kuitenkaan huolestuttamatta heitä.

Tarkoitamme tällä sitä, ettei lasten tule huolestua esimerkiksi perheen raha-asioista, mutta tietynlainen ymmärrys siitä, kuinka monta maitopurkkia saa uuden lelun hinnalla, olisi syytä hahmottaa.

Pienelle lapselle ymmärrys rahasta on vaikeaa, koska tietoisuus rahan tulosuunnasta ja kuinka paljon vanhemmat sitä tienaavat, on vaikea käsittää. Myös lasten vanhempien omat elämänarvot ja vuositulot vaikuttavat ymmärryksen syntymiseen. Näin ollen meille kaikille muodostuu väistämättä erilainen käsitys rahasta, sen arvosta ja saatavuudesta.


Helsingin Yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, Lastentarhanopettajan koulutus, Varhaiskasvatuksen pedagogiikka KL 2016

Kirjoittajat: Anssi Saiha, Ilona Niitamo, Laura Pitkänen sekä Marianna Räty